Tuesday, May 19, 2009

PENANTIan SATU PENYIKSAAN.

Salam Hormat,

Merujuk kembali posting saya bertajuk 'UMNO SUDAH REBAH' dan saya ulangi PENILAIAN SAYA berkenaan posting tersebut:

"Andai UMNO memulaukan prk Penanti maka ianya seperti membenarkan hujah sahabat saya bahawa UMNO belumpun berupaya bangun dari rebahnya dan menghitung berapa batang gigi yang telah gugur...haih,apapun alasan untuk tidak bertanding di Penanti tidak akan dapat membeli pemikiran saya sendiri...."


Saya sememangnya membantah keras keputusan BN untuk tidak bertanding kerana satu sebab yang paling lojik untuk akal saya sendiri IAITU....BILA TIDAK BERTANDING DAH TENTU TAK ADA PELUANG LANGSUNG UNTUK MENANG...dan dengan itu saya ada satu pertanyaan untuk MOHD NAJIB BIN ABDUL RAZAK ; Adakah anda yakin dan pasti dengan memulaukan prk Penanti , BN akan memenangi hati pengundi Penanti khasnya 5,127 pengundi yang mengundi BN pada PRU12 dan pengundi 1MALAYSIA amnya seterusnya menang besar pada PRU13 kelak ?
JAWAPAN SAYA ; Aku dah malas nak komen la...sebab depa bukan nak dengaq pon..aku ingat ramalan bahawa BN memerintah sampai PM ke6 shj akan menjadi kenyataan andai MOHD NAJIB and the GANG terus-terusan bertindak kurang bijak seperti ini.

WASSALAM.

8 comments:

wmu350 said...

komen saya dalam umno sudah rebah,

"kesimpulannya pada saya kalau orang melayu masih tak nampak lagi mengapa kena sokong umno....lebih baik tak payah betanding...biar melayu risau dan susah hati baru mereka sedar kalau umno tak de...habis kuasa oiiiii....

tapi jika ramai nak .....saya akur dan ikut majoriti..."

saudara awie ....tidak semua harapan kita akan dipenuhi...jadi harapan saya pula dipenuhi..

pad saya orang kita ni kena dilihatkan yang pkr sebenarnya cuba mengheret umno/bn masuk perangkap mereka kerana jika bertanding mesti kalah punya dalam keadaan sekarang....kalau saya jadi PM pun saya biarkan sahaja kerana kerusi itu dikosongkan oleh pkr dengan agenda yang telah dirancang dengan licin dan teliti oleh mereka untuk bermain politik dengan umno dan mengheret rakyat sama....

awi.prt8 said...

wmu350,

1.)Saya juga menuruti kehendak majoriti , akan tetapi persoalannya dalam kes Penanti , bagaimana kita semua tahu bahawasanya MAJORITI yang mahukan BN memulaukan prk ini????

2.)Bagaimana dengan soal Prinsip Demokrasi bahawa harus menang Pilihanraya untuk memerintah???... dan BN sebagai Parti Pemerintah yang menang PRU12 tidak mengambil bahagian dalam salah satu cabang untuk proses demokrasi???

3.)APA SUDAH JADI dengan 1MALAYSIA , RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN...1MALAYSIA , "PEOPLE FIRST","PERFOMANCE NOW".???

wmu350 kata..'pada saya orang kita ni kena dilihatkan yang pkr sebenarnya cuba mengheret umno/bn masuk perangkap mereka kerana jika bertanding mesti kalah punya dalam keadaan sekarang....


Saya kata...'
Memang ada pro dan kontra dari keputusan tersebut TETAPI kesan kontranya lebih banyak dan andai ianya KEPUTUSAN yang benar-benar SILAP makanya sukar sekali untuk merangka satu pencaturan baru kerana ia ibarat PENDEKAR YANG ENGGAN MASUK KEGELANGGANG walau gendang sudah dipalu.KALAU BELUM LAWAN DAH MENGAKU KALAH, BAIK TAK PAYAH MASUK PARTI POLITIK...CARI DAN BUAT KERJA LAIN YANG TAK PERLU PILIHANRAYA...TAK LA RISAU KALAH ATAU MENANG...DAH NAMANYA BERTANDING MESTI ADA KALAH ADA MENANG....BILA MENANG MESTI BERUSAHA MENGEKALKAN KEMENANGAN DAN BILA KALAH MESTI BERUSAHA UNTUK MENANG...ini tak , bila kalah terus tak nak bertanding...PIIRAAHHH!!!.

wmu350 said...

aduhh....

Unknown said...

salam nasi lemak bungkus...

mengalah tak bererti kalah....kenapa perlu bertanding jika hanya untuk menunjukkan kebodohan sendiri....PENANTI..PRU12 menunjukkan kehendak rakyat mahukan kerajaan PR yang memerintah.,tak sampai setahun nak pilihanraya lagi.bagilah peluang kerajaan PR menunjukkan kebolehan memerintah.jika BN bertanding nanti depa kata tak sempat nak merancang untuk membangunkan negara dek kerana sibuk berkempen.

biarlah depa nak kata apa kerana itu kepakaran depa sebab tu depa dok sibuk nak buat pilihanraya,boleh cakap tak henti2.

kepada pemimpin BN teruskan bekerja untuk kepentingan/kemakmuran rakyat jangan dok memikirkan hilang kuasa
kalau dah rezeki tak kemana ....
wasalam

awi.prt8 said...

wmu350 dan Bocah Kampong,

Terima kasih kerana sudi berkongsi pendapat.Kita sama-sama berpesan-pesan dengan sabar dan berpesan-pesan untuk kebaikan.
Menegur bererti saya masih sayangkan UMNO dan mahu melihat UMNO terus matang dan tidak dibuai mimpi indah....kerana UMNO dengan sejarahnya terlalu biasa dengan kemenangan hinggakan tidak tahu atau teramat sukar untuk menguruskan kekalahan.Saya sedar erti berundur selangkah untuk menyusun strategi bagi langkah seterusnya namun bagi saya, UNTUK TIDAK BERTANDING DI PENANTI ADALAH KEPUTUSAN YANG SILAP DAN MEMBENARKAN PKR MENANG PERCUMA HANYA AKAN TERUS MELONJAKKAN CARTA PKR...Wassalam.

zankandis said...

apa nak buat jika itu keputusan pihak tertinggi. kita hanya picisan rakyat yg hanya megikuti perkembangan... yg ada pun, kuasa untuk mengundi. tapi bila dah tak ada calon sendiri., nak buat camne. harap2 pengundi yang menolak PR,undilah calon bebas yng satu dirasakan layak, jgn terpecah tiga..kita tengok aje lah apa keputusannya nanti... harap ada kejutan.. tengok siapa yang silap.

awi.prt8 said...

good man,

Jangan bandingkan melayu dengan cina hanya dengan sekilas pandang,pokoknya kita terlalu berbeza dari segi latarbelakang,budaya dan agama namun kita semua harus menerima dan berbaik sangka sebagai Rakyat Malaysia.
One thing i can agreed with you that our Education System was poor....It`s clear that one`s educational background does not define one`s status as an intellectual.nonetheless,given the university`s function one is tempted to ask whether university education in malaysia is producing intellectuals??? All that i will say is that we are producing more and more people with high formal qualification.I wouldn`t even dare to say that we are producing more educated people since education is a profound concept that involves character,intelligence and perception.I am certain however that we are not producing intellectuals or people who can think and reflect.
However , there are many leading intellectuals who have never been to university.In west, Bernard Shaw would be one well-known example.Herbert Spencer and Proudhon both well-known 19th century thinkers also did not possess university degrees.In Asia,Tagore did not have university degree;neither did HO Chin Minh of Vietnam or Mao Tse-tung of China and yet both were recognise as intellectuals.
Muhammad Natsir,the Indonesian intellectual,was a school teacher,also without university education.
AND certainly in our own Malaysia country...who have university qualification(including you , GOOD MAN)and yet cannot be regarded as intellectuals since Good Man and many others ARE INCAPABLE OF THINKING AND REFLECTION...
Jangan terlalu sombong dan bongkak wahai Good Man,dengan angkuhnya mengaku Chinese culture is superior...Ingatlah saudara Good Man,DIMANA BUMI DIPIJAK DISITU LANGIT DIJUNJUNG DAN LANGIT TIDAK SELALUNYA CERAH and please remember...WHAT YOU GIVE YOU GET BACK.!

wmu350 said...

good man

bukan semua melayu malas,tapi saya pun tidaklah menafikan 100% apa yang u kata...ada pro dan kontra

saya melayu tapi tak pernah saya meminta-minta dan tidaklah pula sampai saya memandang rendah pada bangsa lain.

yang penting pada saya ini adalah masanya kita 3 bangsa mencari titik temu untuk perjalanan 50tahun akan datang.

walau apa berlaku yang pasti melayu tidak akan mengkhianati bangsa lain..